Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

lørdag 26. november 2011

En idè vekkes til live.

Jeg hadde en tanke om et eget pyntested for barna.
Hvor de kunne stille fram sine egenproduserte jule...pynteting.
Hvor de selv kunne sette frem,
flytte på og være stolte av hva de pynter med
og hvordan.
En gammel fruktkasse fra brukthandelen ble malt et par lette
strøk med hvitt.
5åringen,-som er den tydelig best kvalifiserte(og som har fri på fredagen)
-fikk ansvaret for å pynte og sette frem nå først,
så får de bare fylle på etterhvert som de har laget nye julekunststykker
i barnehage, på skole og hjemme.
Hun fikk utdelt en lysslynge og skred til verket.
Et langt perlekjede i gullfarge snek hun også til seg,
og noe julekrybbegreier som ikke er helt min greie
(men veldig fint!!!)
så var pyntingen i gang for fullt.
Kassen hang jeg opp på samme veggen hvor jeg henger opp de flotteste
tegningene, uttalelsene ..ja, eller de som jeg faktisk gidder å ramme inn..
Terrakottanisse fra ifjor, jomfru Maria i skjønn forening med hjertelys fra slynge.
Ja, vi slipper jo ikke unna lego, da. Dette som skal være en nisse,
men ligner bittelitt mer på et fly akkurat nå.

Det ble overpyntet, sier du?
Kaotisk?
Lys, glitter og ull i en eneste stor mølje?
Rotete, rødt og rolsete?

Åjada!!!

Helt herlig!


19 kommentarer:

  1. Så herlig! Det var en fryktlig smart ide.. det er jo ikke alltid deres ideer om pynting henger helt i hop med våre.. ;-)

    SvarSlett
  2. Vet du hva ? Dette var jo genialt og ser ut til å være midt i blinken for skjønne Mina ♥
    Det kan være du må til med flere kasser.....
    KLEM :)

    SvarSlett
  3. Lille Elin: nettopp..På dette viset fikk jeg pynte i fred, mens hun fikk pynte i fred..
    :)

    Tante: Ja, dette var jo bare adventspynten..
    Tenk når den ekte julepynten kommer..
    (men det er litt plass inni kassen ennå.)

    SvarSlett
  4. Så herlig!! God ide også :)
    Jeg tenkte mine barn skulle få ordne og styre sånn på rommet sitt, sette opp et juletre der som de kan pynte så mye de orker i adventstiden. Da har de fått øvd seg litt til lillejuleaften når vi skal pynte treet som skal stå i stua :)
    Kan godt hende de får en liten krok i stua til rådighet også når det gjelder pynting :)

    SvarSlett
  5. Kanskje du må sette opp et eget juletre i tillegg ?

    SvarSlett
  6. For en herlig mølje! Veldig smart å samle alt på ett sted og la barna være gallerisjefer. Ha en finfin lørdag.

    SvarSlett
  7. Så fantastisk SMART da :O))
    Dette er en superfin ide, som garantert faller i smak hos alle barn!!
    Ha en flott adventstid!
    Anne:)

    SvarSlett
  8. Nå har vi prøvd det ut i praksis i et døgn, og er veldig fornøyd.
    Vesla står og beundrer og tar på lys, flytter litt på ting, mens 5åringen pynter, flytter og ordner.

    De er fornøyd,
    jeg er fornøyd.
    :)

    Tante: Ja, lurte på å sette en liten busk oppe..
    :)

    SvarSlett
  9. så smart!
    så får du konsentrert den barnehåndlaget pynt på ett sted også:)

    Hjertet mitt er ekstra varmt (og hvitt) idag!
    Tusen takk,snille du:)
    Ha en stormfull og koselig kveld innendørs der ute på vakre Jæren!
    smask!

    SvarSlett
  10. Veldig smart :) ungene setter jo pris på å bli tatt på alvor på den måten...nå har jo mamma laget egen utstillinsplass til de!
    Synes ikkje det var verken glorete, overpyntet eller kaotisk. Bare søtt :) Eg har ei hylle over ovnen i stua, der eg samler den mest "sjarmerende" julepynten fra alle 3 ungene. Det kommer selvfølgelig fram kvart år :))

    Marit :)

    SvarSlett
  11. Kjempefint!!! Rett og slett genialt! Jeg gleder meg enda over mange av ungenes selvlagde ting, ja de kommer fram hver jul - enda! Kremt... og eldste fyller visst førti neste år...

    Go' førsteadventshælj :)

    SvarSlett
  12. veldig lurt! og fint var det og!

    SvarSlett
  13. Kjempesmart - og koseleg!! Trur eg må heim på garden og leita etter kassar;)

    SvarSlett
  14. Du...Det va jo Genialt! :D Att æ itj ha komme på nå slikt da, Tusen Takk ska Du ha! :)hær bli det meste av kunst fra hjæmmet og barnehagen "slængt" oppå væggen med de samme! (i heile huset faktisk!!!)
    Julekrybbeting e heller Ikke Min greie, men siden gutan får det "mata inn" på barnehagen, heinne det ho maria å josef e å finn på både badet å i brødskoffa! ("ja, dæm må å ha mat å værra rein te jula"-sitat 1 4åring ) :D
    Gooo adveintshælg te dæ å dine!!
    mvh :)

    SvarSlett
  15. Så flott krok. Er noe helt eget når barna får fritt spillerom.

    Jeg har julegave-give-away på bloggen min nå. Kom innom da vel. Bli med og kanskje nissen kommer til deg?

    SvarSlett
  16. Så lurt!
    En veldig god ide. Du imponerer :-)
    Klem

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.