Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

onsdag 23. februar 2011

Rik. Eller bare veldig, veldig gammel..

Det har seg sånn at under mitt prosjekt i går,
da jeg skulle skru av et håndtak som hadde voktet sin 
plass i fred og fordragelighet siden tidlig åttitall,
kom jeg over en skatt.
Hva skuet mitt øye under låsen?
Kunne det være..?..
Ja!
Det var!!!
En tiøring!
Herreminhatt!
En slik skatt hadde jeg ikke sett på virkelig mange år.
Men så var mynten fra 1981..det er jo ingenting.
Jeg var 3 år gammel, for guds skyld!
Ikke gammel i det hele tatt..
Jaja, jeg ville allikevel vise den til de 2 midterste 
(som synes at alt er spennende) , og 6åringen
spurte med det samme, med andektighet i sin spede røst:
 "Å, mamma! Kan eg få ta àn me å vis`an i barnehagen?"
Me snakke kjempemøje åmm gammle dagår der nå!"
(oversatt: Å, min kjære, gode morsfigur! 
Kan jeg få lov til å være så snill og ta med dette
klenodie til barnehagen for å vise det i samlingsstund,
siden nettopp gamle dager er tema denne perioden?)

11 kommentarer:

  1. Hehe, nå følte eg meg plutsele litt gammale.. Første gang fødselsåret mitt har blitt betegnet som "i gamle dager" :D Hehe, æg lær og lær av verdens beste 6-åring! :) Kver gong du skrive en kommentar i fra han, så ser eg han levele for meg, haha :D Lure på kem som har putta den inn der? Meg kanskje? ;D

    SvarSlett
  2. Ja, Anette-du må nok bare venne deg til det nå når du blir 30 år.. ;)
    Og det er vel ingen som utelukker at det er nettopp deg som måtte prøve om en tiøre fikk plass inni nøkkelhullet..
    :)

    SvarSlett
  3. Samler på tiøringer jeg :) Men det er fort man føler seg gammel i kontakt med disse små. Ti år for dem er det samme som hundre for oss :)
    Hilsen Guri

    SvarSlett
  4. hihihi, nå lo jeg godt! tjihi :)))) Skattejakt er jammen gøy!!

    SvarSlett
  5. Ja en sånn en var det lenge siden jeg holdt i. Gamle dager har visst blitt vår barndom det. Sjuåringen hadde en lekse for en stund siden "Hvilke av disse tingene tror du fantes i gamle dager" og så var det listet opp radio, tv, lego, Barbie og mer til. Og den leksa var til nå den vanskeligste å hjelpe henne med for gamle dager er visst ikke det den en gang var....

    SvarSlett
  6. husker godt tiøringene!!og ALT det snopet man kunne få for en tiøring! herlig blogg dette, har blitt en av mine favoritter;o) mer jærsk, eller varhaugsk please!!

    SvarSlett
  7. Jeg er jo gammel, og husker at vi faktisk kjøpte smågodt for ti øre og tjue øre og sånn...

    SvarSlett
  8. Jeg er så gammel at jeg solgte smågodt i løstvekt på min første jobb. Ti øre per dundersalt. Og det kom unger med bare tiøringer. Jeg husker papirtieren også. Og femtiøringen med ekornet. Og spesidaleren.

    SvarSlett
  9. :) Et herlig gjensyn... Husker når jeg var "liten" og skulle ta fergen til byen for å gå på danseskolen. Da letet jeg etter tiøringer rundtom på fergen, og hvis jeg fant fem stykker kunne jeg kjøpe en BUG i kiosken, og hvis jeg fant ti stykker, kunne jeg kjøpe en kjærlighet på pinne :)

    SvarSlett
  10. Heisann. Har akkurat sett litt i bloggen din, og syntes den virket veldig koselig. Legger meg til som følger jeg ;)

    SvarSlett
  11. Herremin! Eg hugsar enda fleire av desse pengane frå gamle dagar.
    Fin skatt for 6 åringen dette :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.