Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

mandag 21. februar 2011

Bleier

Jaudå, er jeg en hverdags/mammablogger
så synes jeg det forplikter litt.
Til å skrive om for eksempel bleier.
Dilemmaet er -selvfølgelig-
tøybleier mot papirbleier. 
(hvorfor kalles det papirbleier?
har de noensinne blitt laget av papir?
For hvor lenge siden?)

Den minste jenta mi bruker egentlig tøybleier.
Jeg tenkte at nå er siste sjangs til å få testet det.
Greit å få med seg de erfaringene man kan, liksom.
Jeg skriver at hun egentlig bruker tøybleier fordi 
en liten stund før jul begynte STELLEBORDSKREKKEN.
Den der lille perioden i enhver smårollings liv da de mer
eller mindre forgjeves kjemper med tårer og krutt
mot å plasseres på et stellebord.
Tanken var som så at i disse ukene med kamp og jul
tar vi en liten pause fra tøybleiebretting-kjemping og-knytting.
For hva er vel verre enn STELLEBORDSKREKK om man ikke skal 
plusse på med reiving, bretting og stapping i tillegg?
Jeg vet ikke.
(jada, den fine, prikkete er grei nok-med knapper-
men den har vi kun 2 av..her et kjapt bilde mens den 
var innom badet ren og pen)
For altså- jenta er like sta ennå.
Hun skal absolutt ikke ligge på det stellebordet.
Da er det så uendelig mye enklere med denne varianten.
Og når ikke det økonomiske hjelper til heller-
med 4 kroner og 50øre per pakke (med coopkort),
da har vi rett og slett ikke klart å gå tilbake igjen.
Men når jeg blir rik!
Da skal jeg gå til innkjøp av 20 fine, røde, prikkete
bleier med knapper. Av tøy.

Hva ville du gjort?

9 kommentarer:

  1. Papirbleier.............huff, burde jo tenkt miljø og alt det der, men så var det dte praktiske og å få tiiiiiid til annet enn å brette, vaske og stryke

    Men de var veldig fine de på bildet da! Og så kan du skryte av at du har brukt tøybleier og er trendy.

    SvarSlett
  2. Tøybleier har jeg (eller ungene, da..) aldri brukt. Men er imponert over de som gidder. Alle som er inne i dette med tøybleier, sier at det ikke er noe styr, men jeg har liksom ikke blitt overbevist. Så jeg kjører lettvintvarianten. Up-and-go.

    SvarSlett
  3. Eg var flink og brukte tøybleier og lanolin-ullbukser til dei to eldste. Dei påstår nå at dei er traumatisert av den grunn (eg trur dei overdriver litt...) Men på ho minsta bruker eg papirbleier, og eg innbiller meg at det er nesten like ille for miljøet med all vaskinga av tøybleiene...men dette seier eg bare fordi eg nå bruker papir (eller kva dei nå er laga av..) Mitt valg er tatt av bekvemmelighets-, og ikkje av miljøhensyn.

    SvarSlett
  4. Som tidligere nevnt går Lillegull i Steinerbarnehagen, og BURDE selvsagt brukt tøybleier... Vi gled ikke inn i mengden når det gjaldt bleiebruk, kan du si! Men av rent egoistiske hensyn maktet jeg ikke begi meg ut på tøybleievask, så her i gården har det gått i kjøpebleier! Vi har brukt Mummi up&go, de kan anbefales!

    SvarSlett
  5. Pempers her i gården :) Knallfornødde med det! Men e coop sine seriøst så billige??? Og e di bra? Må kanskje kjøpa en pakke og prøva ja... E jo ikkje så billigt med bleie lengre som d va før jul :(

    SvarSlett
  6. her har det vært engangsbleier hele veien..holdt meg til Libero..men har testet ut litt andre varianter også men har liksom alltid likt Libero..vet ikke hvorfor..at de har høy sperrekant kanskje og er litt mykere..Men Tøybleier har jeg ikke fått prøvd ut og er vel det økonomiske som er årsaken der ja..(med tanke på vask- vaskepulver- tøymykner - strøm -sitasje på vaskemaskin ----TID)..SÅ ALL ÆRE TIL DEG;) superflink er du..og aldeles supersøt den rød der!
    klem klem

    SvarSlett
  7. Da jeg er heller makelig annlagt har det gått i "papirbleier" hos meg. Det skulle gå kjapt, og klesvask hadde jeg mer enn nok av.... Heldigvis er gullungene nå blitt så store at bleier er et tilbakelagt stadium :) Ha en fin bleiefri kveld.

    Hilsen Guri

    SvarSlett
  8. Tøy tøy tøy for alle penga!! ;) På natta har vi juksa og brukt "plast" bleier (for papir er det vel ikke som du sa selv ;))
    Almar hadde veldig sensitiv hud så vi måtte bytte fra engangs til tøy pga gjentatte soppinfeksjoner på bleieområdet. Så bleiene som Hafdis bruker er stortsett arva fra'n bror ja! Noen bleier har jeg da kjøpt til henne som var litt mere..ja, jentete ;) men de er blitt for små, så nå er det friske farger som gjelder :)
    Jeg bruker ikke stellebord lenger, et håndkle i soffa'n funker fint hos oss :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.