Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

onsdag 16. februar 2011

Den beste!

Endelig!
Jeg har endelig funnet den beste og mest anvendelige sjokoladekaka.
Selvfølgelig har jeg ikke eksperimentert meg frem til det
selv. Det er jeg altfor lat til.
Det er sånt man bruker feks bloggen Mat på bordet til.
Tidligere har jeg imponert leserne mine med grytebrød
derfra.  Nå har jeg vært inne og-rått og brutalt- stjålet
sjokoladekakeoppskrift. 

Sist uke var det bursdag her på gården,
og den ble feiret 2 dager til ende,
sånn som  6årsdager visstnok bør..
Denne sjokoladekakeoppskrifta brukte jeg i begge
selskapene. I familieselskapet ble den lagd med 
litt peanøtter i bunn+ganache (nytt ord-jeg vet!!)+
marshmallowkrem*.
Det ble jo nesten som en herlig avart av snickerskake!
Jeg bruker ikke andre nøtter i.
Stor suksessssss!
(for de av oss som ikke er på snodig
og heftig lavkarbodiett)
I barneselskapet brukte jeg nesten bare lys kokesjokolade**
og med en marshmallow oppå,
toppet med ganache'n.
Herlig!
(må vel innrømme at det var en gutt i barneselskapet som sa at 
"denne kagå va ekkel!", men siden dette var samme gutt som tidligere
proklamerte at han kun spiste brødskive med nugatti og is,
regner jeg med at han kommer til å få større problemer enn
ekkel kake i livet)

Kaka var ikke sånn våt inni som brownies ofte er,
bare utrolig saftig og myk.

*Marshmallowkrem er 1 dl melk+15 marsh smeltes sammen i gryte
på svak varme under konstant omrøring. Ferdig når det er jevnt
og skummete.
**kan det fremdeles kalles kokesjokolade når den er lys? Nei?
***Jeg digger å bruke tegn med forklaringer.
Det gjør at jeg føler meg mye klokere enn jeg egentlig er.
Og litt sånn læreraktig.
Skal absolutt brukes mer!

Etter å ha plantet denne fristelsen godt inn i
underbevisstheten til dere som fremdeles henger
med, (hallo?!? Noen..?) sier jeg bare som 5åri6åringen:
God kveld, taxikrabber!
(?)

11 kommentarer:

  1. Ganache var noe nytt! Det var forsåvidt denne kaka også. Jeg synes ikke den høres ekkel ut (Det er alltid et eller annet barn som skal komme med en eller annen upassende kommentar!!)
    Ha en fin kveld! Din taxikrabbe!

    SvarSlett
  2. Trenger ikke å si så mye annet enn.....NAM!!!

    SvarSlett
  3. har henta den og skrevet ut:)TAKK:) Barn liker sjokoladekake...og noen voksne også;)
    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  4. Denne kaken må prøves.. spesielt nå som vi nærmer oss høysesong i bursdager.
    ha flott aften..
    klem mari johanne

    SvarSlett
  5. Til lags åt alle kan ingen gjæra ;)

    Hilsen Guri

    SvarSlett
  6. akkurat som da vi hadde laget DEILIGE skoleboller med masse DEILIG vaniljekrem til et barneselskap og den ene etter den andre: ÆSJ liker ikke sånt "smør"!!
    Herre, det er jo vaniljekremen som er best!!
    kaka ser mektig og farlig god ut YUMMY!!

    SvarSlett
  7. Næi ærlig talt! Det er litt uhørt å friste med en sånn kake så tidlig på en helt vanlig torsdag synes jeg!* Siden jeg ikke har sjokolade, ikke marsmalows, hm... jeg har ikke sukker en gang, så vurderer jeg nå sterkt å droppe frokosten og spise en stor tallerken vaniljeis** istedet! ***

    *beklager den kvasse tonen
    **jeg er hekta. skylder på hormoner.
    ***ha en fin dag:) klæm:)

    SvarSlett
  8. Mmmmm..
    Nå fikk jeg lyst å bake med en gang :-)

    SvarSlett
  9. Yummi, yummi! Nevn ordene kake og sjokolade i samme setning, så har du min oppmerksomhet! (funker også med is, vanilje, krem, smågodt, potetgull.. ja, you name it!)
    Den så helt herlig ut, skal prøves ved neste passende anledning!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.