Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

søndag 6. februar 2011

Baketips

Her i heimen er vi glad i å bake.
Det er en trivelig og (stort sett) velsmakende syssel
som de fleste kan være med på. Om de vil.
Selv er jeg ikke noen kjeksspiser,
men resten av familien er det, og det er kjekt
å kunne dra frem en boks med hjemmelagede kjeks
når noen kommer innom på kaffe.
I dag deler jeg ut et kult og nyttig tips .
For de som har barn som liker å være med på bakingen,
og helst vil gjøre det meste selv.
Det gjelder helst kjeks-og bollebaking.
For at barna selv skal kunne sette fra seg kjeksdeig og boller
på brettet til steking tegner jeg kryss med passe mellomrom
på baksiden av bakepapiret. Det viser gjennom papiret, så
får de søte små både en viss forståelse for hvor stort mellomrommet
skal være, og en mestringsfølelse over at dette klarer de 
også selv.
Jeg slenger med en god oppskrift på kjeks også:
Amerikanske cookies
(snopekaker)
225 g. mykt smør
2,5 dl melis
2 dl sukker
2 egg
1 ts vaniljesukker
6 dl hvetemel
1 ts bakepulver
150 g kokesjokolade
(som sjokolade bruker vi rester av all slags sjokolade
vi har liggende i skapet. denne gang ble det en salig
blanding av nonstop, japp, toppris og kokesjokolade)
*Smør, melis, sukker og egg røres luftig.
*Bland i resten.

*10 minutter steking på 175 grader.



Må takke å mye for støtte på forrige innlegg.
Så deilig (både for meg og Bonde) å vite at vi ikke er alene.

8 kommentarer:

  1. Takk for tips og oppskrift :)

    SvarSlett
  2. Det var smart=) må prøve den oppskrifta. Genseren kan strikkes fra halvt år til str 10 år, du finner oppskrifta på https://nostebarn.no/itemimages/info/oppskrifter/enkel_nostebarngenser.pdf

    SvarSlett
  3. Slike tips kan man like:))
    Jeg skal prøve både kryss og oppskrift!!
    Thank you:)

    SvarSlett
  4. Så lurt! Det må jeg prøve neste gang, mest sannsynligvis sammen med oppskriften din - de så gode ut :)

    SvarSlett
  5. våre barn har alltid likt å bake, og den 16-årige jenta baker gjerne enda hun:) takk for tipset om kryss for hvor sette baksten:) Skal bruke i forhold til barnebarnet mitt:)

    Klem fra Trine:) Skal prøve Cookiesene dine:)

    SvarSlett
  6. Så flott med tips. Skal gi den til en av jentene, da det er hun som er baker`n her i huset:-)

    SvarSlett
  7. Takk for super oppskrift, har laget kjeksene i dag :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.