Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

torsdag 21. oktober 2010

Vinter

Det begynte i går kveld.
Smått og forsiktig.
Med ett hadde bakken fått et flortynt, hvitt teppe over seg.
Jeg gikk ut i mørket for å kjenne
vinterens første snøfnugg på kinnet.
Så sovnet jeg, i trygg forvissing om at i morgen
er alt borte-og kunne like gjerne vært en drøm.
Men vinteren er her.
Det lysnet til dag.
Ei forundret lita jente som ikke forstår hva dette kan være.
En himmel tung av løfter om mer snø.
Og to småtroll som jubler over snø!
-og over nyheten om at det blir barnehagefri fordi
mamma ikke har skiftet til vinterdekk ennå.
Og det er bare å komme seg ut!
Lage engler, lage lyslykt, renne på akebrett
bruke snøen til vi er helt våte og ganske kalde,
og veldig sultne.
Vi var nok allikevel ikke fullt så kalde og sultne som
kvigene som plutselig ikke kunne finne gresset lenger,
og endelig fikk komme inn i et varmt fjøs fullt av mat
og gode venner.

For vår egen del valgte vi å lage kakao og ostesmørbrød
inne i huset etterpå.
En smule mindre folksomt, kanskje,
men desto varmere-og mer velluktende.


Og har det ikke sluttet å snø,
ja, så snør det ennå..

3 kommentarer:

  1. Så herlig !
    Nydelige bilder....og så mye snø.
    Jeg har vært og fått på nye vinterdekk , men vi hadde bestilt på forhånd.
    Det var en del snø da jeg kjørte til Jørpeland og je angra litt for at jeg ikke hadde med meg fotoapparatet !
    De ble litt puslete de snøbildene jeg la ut på min blogg når jeg ser på dine !
    Kos dere videre i snøen :)
    KLEMMMMM

    SvarSlett
  2. Bare sånn for ordens skyld; vi(Arve) pleier også å legge om dekka sjøl, men vi måtte ha nye og han skulle reise....tihi

    SvarSlett
  3. Eg syns det høyres ut som om de har kosa dokke med snøen eg:) Unger og snø er ein morsom kombinasjon, spesielt det at vi får eit alibi til å vere barnslige i snøen;) Fine bilder!
    Det stemmer det at bøkene skifter bilde når du rører på den. Herlege bøker:) Så morsomt at du og hadde dei:)
    Ha ein fin kveld!
    Klem:)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.