Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

tirsdag 31. januar 2012

Arbeidsledig

"Når skal du begynne å jobbe igjen, da?"
spør hun (og gnir seg i hendene?)

"Nææh..."
svarer jeg på en lett måte og gidder ikke legge ut om
bekkenplager og kyllinghus.

"Men er du bare hjemme, da?
Hva gjøøør du?
Hva med dekoratørjobben?
Kyllingbondejobben?"

"Jeg gjør jo litt ...hjemme"
prøver jeg meg forsiktig,
selv om jeg vet at det
viser
at det ikke gjøres fryktelig mye av de 
...synlige tingene.

Denne samtalen fant sted etter å ha vært sjåfør
frem og tilbake 3 ganger (foreløpig) den dagen.
Etter å ha vært frisør for to barn,
ei med stikkete pannelugg,
og en med hår som kilte seg inn i ørene.
Deretter meg selv.
Tidligere hadde jeg også vært megler for to
som ville på do først.
Før jeg var flyttebyrå
for å få en 5åring til å sove mer i sin egen seng enn i andres,
da hjelper det med litt oppiffing.
Der sneik det seg jammen inn en interiørekspert også,
(det nærmeste jeg kommer)
Senere skulle jeg være det nærmeste jeg kommer lærer,
nemlig leksehjelp,
deretter redningspatrulje, med traktoren.
Regnskapsfører.
Museumsguide.
Lekekamerat.
Kokk.
Klesvasker.
Vaskehjelp.
Shopper.
IT-support.
Smilekurslærer.

Sydame.
Skomaker.
Mekaniker.
Elektriker.
Rørlegger.
Maler.
Fotograf.

Så ja,
jeg har jo forferdelig lite å gjøre,
nå når jeg tenker meg om.

Men om noen år,
når flere av disse jobbene ikke lenger er like krevende,
skal jeg se litt lenger enn mine egne fire vegger,
der jeg da vil behøves mer.
Da.


"Går bare hjemme og slenger, ja.."
sier jeg og vinker
før jeg setter barna i bilen og handler
kjører en på fotballtrening, mens en annen er på biblioteket imens
så jeg og jentene kan handle.
Helt alene...


24 kommentarer:

  1. Det der er pinadø ikke tull, engang... Det er jo akkurat sånn det er. Man har egentlig ikke gjort noe, men fytterakkern så mye man har gjort!
    Du er god!

    SvarSlett
  2. Ha ha, kjenner meg igjen. En ting er å være på jobb om dagen, men det er jo ettermiddagene det er full fart, med kjøringer og meglinger og ryddinger +++

    SvarSlett
  3. pytt,å slenge på jobb er jo INGENTING i mot livet hjemme.. :)enig!

    SvarSlett
  4. Du er superflink! Drit i dei som uttalar seg slik... ;) Gjekk heime og var arbeidsledig nesten eit år etter at fødselspermisjonen gjekk ut med minstemann, litt fordi me ikkje fekk barnehageplass, men også fordi eg var fullt opptatt heime.. Klem!

    SvarSlett
  5. Dem skjønner ikke bedre de som kommer med sånn uttalelse....
    Jeg havna i "uføret" etter sykdom for noen år siden. Noen syns sikkert jeg da bare skal ligge i senga inne. Ei sa til meg da jeg var på en sosial samling en gang: Jasså, du orker være med på dette da?? Innmari oppmuntrende kommentar kan du si ;)
    Heldige unger som har deg! Imponert over jobben din!

    SvarSlett
  6. ja ikkje sant ;)

    berre hjemme eg om -men eg har da noen kuer og ein melkerobot som gjør alt - og da går eg vel BERRE hjemme da ....

    monikaklemma

    SvarSlett
  7. For et sjarmerende vesen du dumpa borti. Stakkars person som har så lite å gjøre at de føler seg kallet til å legge seg oppi dine karriereutfordringer. Burde kanskje få seg en jobb, det vesenet?

    SvarSlett
  8. Så godt du har anledning til å være der du synes du trengs mest i en periode:) Alle må da vel få bestemme selv hva de vil gjøre:)En jobb dette, minst like god som andre jobber:)
    Heia Bondekone, DET sier nå jeg:)

    ha en flott dag:)

    Trine:)

    SvarSlett
  9. LIKERLIKERLIKER!

    Supert innlegg!

    SvarSlett
  10. Kjære søte deg! Du gjer det som er best for deg og dine!

    SvarSlett
  11. Hihi, lure på ke folk tenke om meg då, som e heima me "bara" 1 onge :D Elle nei... eg lure egentle ikkje på d, for eg drite i d :D DEILIGT!! :) Og eg elske "jobben" min øvealt på denne jord :)

    SvarSlett
  12. Kan tenke meg du møter ein del fordommer med å "bare vera heima".. Før var det omvendt..da var det kvinnene som gjekk i arbeid som fekk høyra det. Det blir galt uansett, ser det ut som.. Viktig at alle er like veit du!
    Eg har ei venninne som alltid har vært heimaverande. Ho har vaksne unger nå, og fortsatt forstår ho ikkje heilt korleis vi andre har tid å gå på jobb. :)
    Eg er imponert over dåke som er heime! Skulle vurdert det sjøl dersom eg hadde hatt ein smule meir tålmodighet...og vært ein smule meir huslig...

    SvarSlett
  13. Flott innlegg!

    Jeg er såå lei av det spørmålet. :-S At ikke folk kan passe sine egne saker.

    SvarSlett
  14. Huffdå! Må berre heve deg over slike tankelause kommentarar:)

    SvarSlett
  15. Jeg klubber ned alle som forsøke å fortelle meg at "jammen du MÅ da jobbe!", med å (smile og) si at "Neida! Jeg MÅ ikke det! Den som har fantasi og tiltakslyst, har ikke tid til å jobbe!" Så får de heller bli sure, og finne seg noen andre å snakke ufint om.. Etterpå kommer det ofte litt mer forsiktig at "Du er jammen heldig; skulle ønske jeg kunne hatt det litt mer som deg..." Ubetenksomme kommentarer får nok alle, og hva som ligger bak, kan vi bare gjette. Syns du skal få et ekstra klapp på skuldra, jeg- og kanskje en medalje for innstatsen! Ryggen rak og du ER GOD!!

    SvarSlett
  16. Hei. Gikk glipp av dette sist uke. Veldig god skrevet!! Du har nok nok å gjøre ja.

    SvarSlett
  17. det finnes da ikke en edlere jobb en å være hjemme med ungene sine. Og en omfattende Jobb er det! Så du har all grunn til å holde hodet høyt og møte kritiske blikk med et stolt smil! :o)

    Selv er det en kombinasjon av beinbrudd og finanskrisa som holder meg hjemme med hund og katt. Men noen trygdemisbruker er jeg ikke! Så det såh! ;o)

    SvarSlett
  18. Knallbra innlegg. Hadde ikke fått det med meg- veldig enig med lille Elin som valgte det til ukas favoritt!

    SvarSlett
  19. Supert innlegg og her var det stor gjenkjennelsesfaktor!!

    SvarSlett
  20. Jeg er enig med alle her, flott innlegg, og rett på spikern. Slik var det da jeg var småbarnsmor. Stadige stikk og gnål om ikke jeg skulle få meg en jobb og en karriere... Fy flate. Og ingen så på meg og sa noe når ungene utmerket seg på mange måter.... Men ungene, de sier det, og de sier det bra, så jeg vet jeg har gjort NOE riktig. Og det kommer ungene deres også til å si. For ungene, de er der, og de ser og vet hvordan mamma og pappa er, og hva mamma og pappa gjør, hver dag.

    SvarSlett
  21. Klapper av glede :-)
    Ha en god kveld.

    SvarSlett
  22. Hihi, jeg tror jeg akkurat fikk svar på om det er noen som pleier å kikke på "ukas favorittinnlegg" hos meg. :-D

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.