Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

lørdag 14. januar 2012

Tid

Det er jo ingen som har tid.

Vi tar oss tid,
og bruker den som vi helst vil,
altså vi prioriterer hva vi vil bruke tid på.

Noen velger idrett;
å vie tid og krefter på at kroppen er sprek
og sunn og sterk og alt det der.
Fint det.

Andre velger kanskje å lese bøker.
Bli klok og belest og fornøyd.
Fint det også.

Ingen har mer tid enn andre.

Og hva vi velger å bruke tid på er opp til hver enkelt,
så lenge man ikke plager andre ,-utenom barna våre..

Når noen sier
"nei, data? Blogging?
Sånt har ikke jeg tid til!"
kan jeg nok bli litt irritert (inni meg),
Fordi vi velger våre egne prioriteringer.

Noen velger venner,
og bruker tid på å pleie vennskap
og gå på besøk, kafè og telefonsamtaler.
Blir glade og godt tatt vare på.

Noen setter familie først på prioriteringslista,
andre jobb, andre hobbyer, og atter andre dyr.
Selv om vi stort sett har en blanding av elementer vi setter høyest.

Så fint, da!

Er det ikke det?
Skal det ikke være det?
Skulle jeg få lov til å rakke ned på andres førsteprioriteter fordi
det ikke samsvarer med mine egne?

Bli sarkastisk og nedlatende fordi noen synes 
billesamlingen sin eller shoppingrundene deres er allverden?
Fordi jeg selv heller mer mot studien av nattlig uteliv 
(det ble et litt vilt eksempel..)
?

Så fint at vi alle er forskjellige,
og verdsetter forskjellig,
så verden er i en sånn fin balanse?
Ikke sant?

Så fint!
Noen er mer glad i bokser enn andre, for eksempel.
Noen har til og med de fineste boksene i hele den ville vesten.

Er ikke det fint?


22 kommentarer:

  1. Så flott skrevet!! Tenk så kjedelig verden hadde vært om alle var like og prioriterte de samme tingene! Fint at vi er forskjellige, vi må bare huske å respektere de som ikke er som oss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja!
      Respekt, det er det det handler om.
      Respekt for andre.

      Og takk!
      Og kjekt å se deg.
      :)

      Slett
  2. vet du.
    det er faktisk kjempefint.

    bare synd at så mange andre synes at det er helt greit å synes så mye om alle andre sine prioriteringer..

    Selv skal jeg gi mer blaffen.
    Sagt det før?
    åjaa.

    :)

    SvarSlett
  3. Nå sa WB igjen akkurat det jeg hadde tenkt å si. Hu er fæl til det der, men det viktigste er vel at det blir sagt. Jeg har intet å tilføye og sier meg enig med siste taler.

    SvarSlett
  4. Absolutt enig med alle talere her. Alt jeg hadde tenkt å si er sagt. Jamen kjekt :)

    SvarSlett
  5. Jeg har fått meg en ny sær interesse. Jeg samler på telysestaker og små og store vaser. Jeg hadde en god del, og har støvsugd salgshyllene på Nille. Vi trenger vel 300 tenker jeg til det store bryllupet i juni. Alt skal være i klart klass eller i sølv/grått. Mange vil mene at det er galskap, men dem om det.

    Så fritt fram for å bruke tid og penger etter eget hode.

    SvarSlett
  6. De siste dagene har jeg tenkt mye "dom som sier dom er domme, dom er domme dom". Det pleide mormora mi fra Toten å si.

    Du setter fingeren på det, vi bruker tida på det vi har lyst til. Jeg visste i allefall ikke hva blågging egentlig innebar før jeg begynte sjøl.

    (ikke egentlig i det hele tatt, og om så var så hadde det bare vært morsomt spør du meg ;) )

    SvarSlett
  7. Av den tiden Jeg har, tar jeg meg tid til å lese din blogg :)
    Du skriver så dønn ærligt, å det er verdt min tid :)
    Så takk for at du tar deg tid :)
    mvh :)

    SvarSlett
  8. Har noke å lære av; tiden går ikkje, den kommer...

    Blir fryktelig provosert eg, av dei som har det så veldig travelt...alltid !! og mye travlere enn alle andre...!
    Kjempeviktig å respektere andre sine prioriteringer. Og jammen hadde verden vore kjedelig om alle valgte likt. Tenk om ingen hadde skrevet gode blogger som me andre kan kose oss med? Tenk om ingen hadde laga vakre ting som me andre kan kvile auene våre på? Tenk om alle hadde vore B-mennesker som meg, kem skulle tatt seg av ungene om morgenen då?

    Nei, takk og pris for at me ER forskjellige og VELGER forskjellige :)) Hipp, hipp, for den store og lille forskjellen :))

    Marit :)

    SvarSlett
  9. ENIG:) Så flott at vi er forskjellige, for tenk om alle skulle blogge? Eller ha et aktivt natteliv på byen;) Hadde blitt "trangt på nettet og på byen";)

    Fine bokser, jeg samler;)

    Trine:)

    SvarSlett
  10. "Det er en tid for alt", står det i den gode boka.
    Tid skaper folk.
    Erfaringer, prioriteringer, og hendelser vi ikke styrer påvirker oss.
    Jeg liker at du velger bevisst.
    Altfor mange lar seg styre av trender og hva andre mener.

    Boksene dine er i særklasse. Tror ikke om jeg har sett maken,--og min boksesamling er stooor.

    SvarSlett
  11. Helt klart! Det er mangfoldet som gjør mennesker så spennende, tenker jeg. Og det med tiden, er så sant, så sant... Vi har fått utdelt den samme tiden, men vi prioriterer på hver vår måte. Å gjøre det som er godt for en selv - er ikke det å leve et godt liv, da?
    Søndagshilsen til deg!

    SvarSlett
  12. Ja, nettopp, det ja! Vi e ulike, og prioriterer dermed ulikt! Og det er fint og bra!
    Og du seier det så fint:)

    SvarSlett
  13. Tommel opp! D innlegge likte eg! D sama gjelde penga tenke eg ;) For dei som "ikkje har RÅD til å være hje... Nei, eg ska kje ta den. Fy meg! Men ja, eg e bara SÅÅÅÅ enige ;)

    SvarSlett
  14. Jo. Jeg synes det er fint.
    Til og med superfint.

    Min greie er å ta bilder.
    Med kamera eller iPhonen.
    Jeg tar bilder av alt rundt meg. Steder jeg reiser til, lunsjen min, legokreasjonene til ungene, mønsteret på cardiganen til en kollega, de nye gule knaggene jeg kjøpte på Åhlens igår.
    Tenåringen min har arvet denne gleden. Hun er schteingod på fotografering, og har allerede fått bryllupsfotooppdrag nr 2. Og vil gjøre karriere av det. Når hun og jeg er borte fra hverandre er vi likevel sammen fordi vi tar bilder av ting vi gjør så den andre får se. Lenge leve Instagram!

    Deilig med mangfold! Ja til ulikheter, og ekstra ja til toleranse og forståelse, og ikke minst evne til å glede seg over at andre har funnet noe som gjør dem glade (så lenge det ikke skader andre, altså).

    Får mange rare blikk og kommentarer når jeg drar opp kameraet i tide og utide. Men i det minste er ikke min hobby å pille meg i nesa og kline på bilvinduet.
    For eksempel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yay!

      Instagram?
      Så lite flink er jeg på bilder.

      Slett
    2. Instagram er en fotodelingsapp for iPhone. : )

      Slett
  15. Alt handler om prioritering. Seinest i går var jeg på fest og ble outa som blogger og fikk selvfølgelig spørsmålet hvordan jeg har tid til det. Jo, jeg prioriterer blogging framfor husarbeid. Ha ha ha.

    SvarSlett
  16. Nå ble jeg veldig glad.
    glad for at noe av det jeg bruker tid også får andre til å lese,
    tenke, rose og svare.
    Nydelige svar.
    Som jeg helst skulle brukt tid på å svare på hver kommentar,
    men så er det sånn at jeg nå skal bruke litt tid på et nytt innlegg.

    Takk, alle.

    SvarSlett
  17. Genialt skrevet Bondekona :) av en eller annen merkelig grunn datt også Jon Scau ned i mitt hode da jeg leste dette...hehe. Forstå det den som vil :)

    SvarSlett
  18. så sant, så sant! verden hadde hvert et kjedelig sted om alle likte de samme tingene. og vi hadde jo ikke lært stort av hverandre heller!
    en fin uke ønskes deg!
    klem fra Olea:)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.