Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

mandag 25. april 2011

PÅSKEKRIM! Siste del

Oppsummering og løsning

Bonden: gjorde en traumatiserende oppdagelse på sin eiendom. En hodeløs, myrdet prostituert nede ved bekken. Dette gikk hardt inn på Bonden. En liten stund. Etter en natt på akuttpsykiatrisk var han god som ny og tilsynelatende likegyldig til hele funnet. Det viste seg etterhvert at Bonden hadde ei dame på si` som kunne gi ham alibi for mordkvelden, foruten Bondens avløser og Kirketjeneren som hadde sett ham luske seg avgårde.

Kirketjeneren: en makelig anlagt skikkelse. Slapp ved et uhell ut sauene til Bonden og fikk sin venn Bondens avløser med seg til å sanke dem inn igjen uten at Bonden skulle få vite om det. Sanket de forsvunne sauene på mordtidspunktet. 

Bondens avløser: en effektiv og lojal type. Tydeligvis. Samlet sammen de avstukne sauene på mordtidspunktet sammen med Kirketjeneren. Det var også disse som så Bonden snike seg til sin hyrdestund med ei nabokjerring.

Hvem gjenstår?
Den kommunale gartneren og Selveste Politimesteren.

Påsketrollet samlet sammen sin tropp i Hovedkvarteret for å gå gjennom saken og fortelle siste nytt.
At politimesteren nylig hadde  gjennomgått en kjønnsskifteoperasjon var det ikke så mange som hadde bitt seg merke i. Det var tross alt en privatsak, og altså; det er sånt som skjer når veien blir til mens man trår.
Det hadde heller ingen betydning for etterforskningen.   Politimesteren hadde gått tur i området mordkvelden, men ikke sett annet enn de forskjellige mistenkte.
Over til Den Kommunale Gartneren:
Den Kommunale Gartneren påsto at hun bare hadde vært ute og søkt inspirasjon ved å gå tur langs bekken ved sagbruket. Vel. Påsketrollet hadde hørt etter, og Påsketrollet hadde brukt øynene sine.
Etter å ha tenkt og studert denne saken i veldig lange tider nå, kunne han nemlig kjenne igjen dette skosporet hvor som helst. Han hadde sett det før. Han hadde det i bevismappa si.
Et lite spor av en sko,
en størrelse mindre enn tjueto,
et avtrykk i vann,
kan det gå an?
Er det morderen vår,
som knapt nok kan gå,
en virkelig lemlester,
som ikke liker hårrester,
en søt liten sak,
en oppklart sak.
Det var ikke til å unngå at pågripelsen ble vill.
En fektende og protesterende Gartner hadde ingen planer om å slå seg til ro bak lås og slå,
så hva skal man gjøre?
Etter en hvil er hun nok et nytt og bedre menneske.


Takk for deltakelsen.
-you made my påske.
Og gratulerer med dagen, pappa!

15 kommentarer:

  1. Bra! Du er flink! Tror Cappelen trenger hjelp med neste års påskekrim... Jeg gleder meg i allefall til neste års her på bloggen :-)

    SvarSlett
  2. He he, bedre krim enn det meste de har vist på fjernsynet. :-)

    SvarSlett
  3. Tenk at jeg ikke har fått med deg påskekrimmen da! Jeg har feriert nettløst, men kjenner bloggeabstinensene trenge seg på nå! Skal sette meg ned med siste rest av påskegodtiset og lese nå! ...Må vel begynne fra begynnelsen tenker jeg:D Ser ut som dere har hatt ei fin påske iallefall:) Fin kveld Bondekona!

    klæm:)

    SvarSlett
  4. aha! det var jo det jeg egentlig tenkte, men så tenkte jeg mer...og det skulle jeg ikke ha gjort, for da kom jeg til å tenke mye at det var for opplagt.. Æsj. for en dårlig krim-etterforsker.
    Well done Henriette,well done! Du mye bedre enn Poirot! klems&cuddles♥

    SvarSlett
  5. *skrivefeil også da.. *mye* skal bort.

    SvarSlett
  6. Ha ha, bra plot og bra story!

    SvarSlett
  7. Søte , lille gartneren som ga tante så mange gode koser i dag !
    Nei , her har noen tatt feil !!!!
    Eller var det fordi hun visste det ble lenge til neste gang ?????

    SvarSlett
  8. En fornøyelig sak :))
    Tusen takk for all underholdningen :)
    Synes gartneren var vünderbar ;)

    SvarSlett
  9. Hihi, jeg så ikke den komme, jeg altså!
    Søteste gartneren, hvem skulle vel ha trodd det?? :D

    SvarSlett
  10. Hehe, knall!! Takk for mykje artig lesning i løpet av påska:) Spent på kva farge det blir på bakgrunnen no!

    SvarSlett
  11. He he! Men ingen premie til dei som tippa rett?? :)

    SvarSlett
  12. Hehe, takk for ei artig historie:)))

    SvarSlett
  13. Gleder meg allerede til neste års påskekrim :) Eller...kanskje vi får sommerferiekrim og? Ønske, ønske ;)

    Marit :)

    SvarSlett
  14. Så herlig! :-D Godt skrevet og en flott slutt. Og gratulerer med pappa`n!

    Ønsker deg en fin tirsdag.
    Klem Jenny

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.