Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

onsdag 15. desember 2010

Søvn

Av en eller annen grunn følte jeg for å skrive om søvn.
Soving. 
Mange hever sine fint plukkede øyenbryn når jeg sier at jeg 
legger minstejenta kl 17.15 om kvelden.
Det kan jeg i grunnen godt forstå.
Det er mange meninger og gode råd om søvn ute og går.
Jeg lytter, nikker kanskje litt, og smiler forsiktig.
Alle barn trenger søvn.
Og alle barn er ulike. Og unike.
Men de beste rådene kommer allikevel fra barna selv.
Synes jeg.
Jeg har hatt perioder med litt problemer med å få dem til 
å sove. Når de var helt små. Lite søvn på dagtid og lite søvn
nattestid er forferdelig slitsomt.
Man skal jo fungere for resten av familien også.
Etterhvert som de vokser litt til (noen måneder) bør de kunne
ha regelmessig søvnmønster.
Men hva er liksom det!?!
Jeg har latt barna mine sove når de vil og trenger det.
Ingen vekking for å mate, ikke vekke etter klokken.
(utenom bitteliten frøken med gulsott..)
Resultatet er blitt barn som sover godt.
De tre minste har alle hatt periode på 1års tid hvor de har lagt seg
ca kl 17.30. Med en hvil på dagtid.
Nå sover tenåring fra kl 22.00 til 7.30.
4- og 5åring fra kl 19.00 til 7.00.
1åring fra kl 17.15 til 6.30.
Sistnevnte har også en hvil tidlig på dagen (ca kl 10.30)
hvor hun sover mellom 1,5-3 timer-forhåpentligvis.
Jeg vet ikke om "min" måte er etter boka (antagelig ikke), men
det fungerer. Barna er fornøyd, jeg er fornøyd.
Må bare prøve å få netter uten nattamming også etterhvert.. 


Hva er riktig?
Hva er galt?


Selv mener jeg at så lenge det fungerer og alle er fornøyd
kan det vel ikke være annet enn riktig?..


4 kommentarer:

  1. Det høres veldig riktig ut! Nok søvn er veldig viktig! Og gode sovevaner er viktig. Eg har nok aldri vært SÅ flink å få ungene til å sove. Men eg syns eg er sånn passe streng, og trur dei får nok søvn. Minstajenta legg seg seint...ho er så utrolig blid på kvelden...og så sover ho heldigvis litt frampå om morgonen. Alle fornøyd :)

    SvarSlett
  2. Det er vel ikke noe som er riktig eller feil når det gjelder søvn. Eller, rutiner er viktig. Men hvor lenge de sover er jo ikke så lett å gjøre noe med - som du skriver, alle barn er ulike og har ulikt søvnbehov.
    Vår ettåring legges klokka sju, der har vi fårr fine rutiner, og nå i det siste sovner hun greit. Men hun våkner mye i løpet av natta, og får pupp. Rundt klokka seks er hun lys våken og klar for en ny dag - da er det liksom nyttesløst å få henne til å sove mer;) Hun sover halvannen til to timer på dagen. To timer er flott. Hun har aldri vært sånn som liger i senga og koser seg - hun vil opp og fram! Har alltid vært veldig aktiv - synes jeg ser et mønster der, den ene sønnen vår som var den som senest begynte å gå og som var rolig på dagtid, var også den som sov best, la seg greit, fant roen i senga. Så barn er absolutt forskjellige!
    Sjuåringen legger seg 20.00, 9-åringen 20.30 og 11-åringen 21.00. De sover til 7.30 - 8 dagen etter.

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg følte for å svare på denne:) Jeg har ei jente på 15 mnd som også legger seg "tidlig". Vi har lagt henne ca 1730 lenge nå. Har også prøvd å holde henne våken til 1830 men hun blir overtrøtt.. Helt fra hun var nyfødt har hun trengt myyye søvn! Nå har hun 2 hvileperioder på dagtid. Og det går bra å få henne til å sove tidlig. tro det eller ei. Jeg synes du skal fortsette med det du gjør! Du vet best hva dine barn trenger. :)

    SvarSlett
  4. Alle mine tre barn har lagt seg tidlig .
    Det viktigste er vel at de sover om natten ikke når de legger seg.
    Ulike barn har ulike behov ! Så !

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.