Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

mandag 1. november 2010

På nett

Så var Bondekona tilbake på nett igjen.
Ikke bare, bare å bo langt, langt ute på landet med
 noe ustabilt og veldig lokalt bredbånd.
Faktisk skal jeg være glad til at vi har kjennskap til internettet
i det hele tatt, sånn som vi har bosatt oss.

En helg uten nett fikk altså en nyhekta bloggjunkie
til virkelig å kjenne på hvordan det var å være uten 
input og output i to hele døgn- sånn helt uforberedt.
Det anbefales ikke.

Mens nøden var som verst satte jeg meg ned med et mammablad.
Og hva fant jeg der?
Jaha-oppskrift på de nydelige strikkede julekulene
som jeg har sett overalt for tiden.
Da var det jo bare til å prøve.
(bilde knipset fra et nokså maltraktert mammablad)
Men så er det igjen dette med forskjellen på hvordan 
bildet sier hvordan noe skal være,-og hvordan 
virkeligheten er.

Jeg kan godt være den første til å innrømme at 
det å bruke riktig størrelse garn og riktig størrelse
strikkepinner kan være en faktor her..
-og jeg innrømmer glatt at jeg har tatt bilde fra en 
veldig komplimenterende vinkel.
Bedre lykke neste gang.
Det var uansett gjort på et par timer-den kula der.
(kan det også være en faktor..?)


Så var det heksefesten.
Det ble en vellykket feiring.
Kan jo jeg si...som vertinne...
Vi hadde besteforeldre med edderkopper i håret på besøk.
Vi hadde ekkelgod mat å spise.
Herlig søtskumle kaker.
Sigøynertanter, vampyronkler,zombienieser og
kannibalnevøer.
Alt var med på å gjøre det til en flott kveld.
Finskummel.
Trollbestefar.
Over til SjokoladeDøden.
Alle har mast og mast og mast om å få
oppskriften på denne herligheten.
Og jeg- jeg deler.

SJOKOLADEDØDEN
(heter egentlig sjokolade-og karamellstenger)

Bunn:
4 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver
125 g usaltet smør
3/4 dl lyst brunt sukker
150 g kokesjokolade-smeltet
2 ss malte mandler
Glasur:
175 g smør
1,2 dl melis
2 ss lys sirup
1 3/4 dl vikingmelk
2 1/2 dl hasselnøtter(jeg bruker peanøtter)
225 g kokesjokolade(til toppen)
*Bland det til bunnen og stek 25-30 min på 165gr. Avkjøl.
*Karamellblanding: bland smør,melis,sirup,melk i en kjele.
Varm forsiktig under omrøring til alt er smeltet.
La det syde og rør til gyllent og seigt.
(...det tar glatt en halvtime..)
Så..
Smør karamellblanding utover bunnen.
Strø over nøtter.
Smelt sjokoladen (jeg pleier bruke halvt om halvt mørk
og lys sjokolade) og klin det over resten.
Avkjøl.

Skjær opp med pizzahjul, feks.
Det er knallgodt!
Som kjeks eller godteri-eller en blanding..
Anbefales!

6 kommentarer:

  1. Så fin julekule !
    Og fy for ein skummel bestefar med edderkopper i håret ;)
    Den Sjokoladedøden...mmmmm...takk for at du deler oppskrifta :)
    Mange fristelser for ei som "holder seg" ;)
    Du er kjempeflink å stelle i stand fest !!!!

    KLEM

    SvarSlett
  2. Så utrolig flink du er!!Både til å strikke,bake og ordne i stand til Fest;) Morsom og fin blogg du har!!jeg er helt fersk så synes det er morsomt å besøke og få inspirasjon;)
    Ha en flott dag!!
    Klem Annveig;)

    SvarSlett
  3. He, he! Ikkje spøk å vere nettlaus, når ein er komen inn i Blogglandia. Synst no kula såg fin ut eg ;) Desse kulene har gått som ein farsott her inne, spørs om eg bør give it a try eg også.
    Kjekt at du er blitt følger og stas at du er med på lotteri!

    SvarSlett
  4. Å, kjekt med oppskrift, denne vil jeg prøve:) Julekulevirkeligheten så forresten helt flott ut.

    SvarSlett
  5. Heksefesten var,som alltid, en suksess!! :) Alltid så kjekt med festligheter hos og sammen med dere :) Og trollemor og trollefar skulle nesten hatt premie for best utkledde/styla ;) Kjekk blogg du har fått til :) Jeg er innom rett som det er, men kunne nok vært flinkere til å legge igjen kommentarer ;) Klemmm Elisabeth <3

    SvarSlett
  6. Takk for oppskrift! men så mange ingridienser...!! og så komplisert framgangsmåte...
    KANSKJE eg prøver den ein vakker dag. Den såg iallfall uhyre god ut! :)
    Og ei heil helg uten nett er fælt, når det ikkje er sjølvvalgt.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.