Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

fredag 5. november 2010

Kylling

Jeg har hatt mine stunder som vegetarianer.
I mine (enda) yngre dager hadde jeg måneder og år 
uten kjøtt i kosten.
Jeg var langt ifra noen Bondekone dengang,
og trodde blindt på det noen fortalte meg 
var realiteten for norsk kjøttproduksjon.
Spesielt kylling skulle man holde seg langt borte ifra.
De bodde tett sammen i bittesmå, skitne bur,
fulle av sår og mismodighet.
Jeg ser jo i dag at virkeligheten er en helt annen.

Vi har kyllinghus, og har fått inn nye kyllinger i dag!
Det er veldig stas!
Vi gleder oss hver gang tusenvis av disse små, gule nøstene 
kommer og skal fylle ut sine 1000kvm  iløpet av 5-6 uker.
De boltrer seg fritt i sagspon, venner, mat og vann.
Og vår jobb er å passe på at de har det best mulig 
den tiden de er her. I 36 varmegrader.


God helg!

4 kommentarer:

  1. Så bra at du steller fint med kyllingane dine! Da kan eg spise kyllingen min med god samvittighet.
    (Det har eg egentlig alltid gjort - men ein les jo av og til om desse kyliingane eller hønene som står tett i tett og får stappa maten ned gjennom halsen gjennom ein slange)
    Får håpe det er dine kyllinger eg spiser da! :)
    God helg!

    SvarSlett
  2. Det er nå man står mellom å kommentere "å, så søte" eller "nam nam"....

    SvarSlett
  3. Er det ikke verpehøns i bur folk har klaget på? Ofte mangler de jo fjær pga. hakking og midd. Og burhønene har ikke god plass, synes jeg. Problemet er vel at golvsystemer for høns ikke er så mye bedre. Da kan vel problemene med hakking bli enda værre. Jeg mener de fleste landbruksdyr kunne hatt bedre plass enn de har idag. Er selv bonde, så tar selvkritikk på at jeg også har hatt det for trangt iblant. Dyrene er så mye triveligere når det er god plass. Ser ut som om kyllingene dine har god plass der da:)
    Fin blogg forresten!

    SvarSlett
  4. Cecilie Ottem: Hei. Jeg har alltid fått høre at det var kyllingene som hadde det både trangt, skittent og stusselig. Men det er jo noen år siden, og regler forandres og forbedres stadig. Regner med at de fleste dyr har det bedre nå enn for 15-20 år siden (!?) Her har vi kylling og ku på gården, og ser jo at trivselen er best når forholdene ligger til rette for dyra. Da er det jo vinn-vinn. Kyllinger som ikke trives vil begynne å hakke på hverandre feks, og hvem vil vel det?
    Takk for kommentar. -og litt skryt.
    :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.