Noe du lurer på? bondekonasbekjennelser@gmail.com

tirsdag 26. februar 2013

Eg lige deg. (med trykk på i`en)

Jeg har en finfin 3åring.
Som de fleste med 3åringer har.
Hun sier mye fint og rart og noe aldeles uforståelig.
Og hun koser.
Og er direkte og ærlig.
Som 3åringer er.

Sukker jeg litt,
over å tørke opp gulvtiss for 7. gang den dagen eller
fordi jeg ikke får gehør for mitt strålende forslag over at 
hun kan komme og plukke opp noen av de 72000 bittesmå papirstjernene
hun har trykket ut selv,
da ser hun meg i øynene.
Tar et godt grep om nakken min.
Og spør: "lige du meg (med trykk på i`en)"
Og krøllene hennes stritter, som de alltid gjør.
Øynene glitrer, som vanlig.
Og hun ser avventende på meg.
Til også mine avklipte krøller begynner å krype ut,
og øynene mine glitrer også
og jeg smiler mot henne.
Smilet hennes smelter is og snø og stresset mammahjerte.
"Ja. Eg lige deg allti." sier jeg med trykk på i`en.
Da slenger hun seg rundt halsen min og koser hardt.
"Du lige harde kos?!?" (med trykk på i`en.)
Og det gjør jeg jo.

Og jeg tenker at jeg godt kunne lånt med meg denne undrende og direkte
væremåten av og til.

Kanskje i festligheter hvor jeg ikke kjenner alle -som den innflytteren jeg er-
og kanskje sidemannen min måler meg opp og ned og forkaster meg
og hele min personlighet og selskapelighet
med et nakkesleng en whiplash verdig før kun ryggen blir synlig.
Kunne det da passet med et forsiktig stryk over kinnet til min
fordømmende sideperson.
En innstendig øyekontakt.
"Lige du meg?" (med trykk på i`en)
Bedende, blanke øyne og røde kosekinn som ikke kan få annet enn et positivt svar
og helst en kos. Eller to.

Og alle levde lykkelig alle sine dager...?





6 kommentarer:

  1. Eg liige sånne morer som vett ka så e viktigt i livet.
    Liige å lesa om de, liige å se så fine billeder.

    Hilsen med dikt fra femtitallet.



    Lykke

    Åtte øyne i hverandre.
    Fire munner rundt et bord.
    Fire vegger kring en lykke:
    Veslen, Påsan, far og mor.

    Åtte hender hektet sammen
    til en ring om stort og smått.
    Herregud - om hele vide
    verden hadde det så godt.

    Einar Skjæraasen

    ..og Elise

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg liige sånne kommentarar.
      Takk.
      Til både deg, Elise. Og Einar.
      :)

      Slett
  2. Kunsten er å være liten og søt for da slipper mann unna med mye rart ;)
    Kos dere!
    KLÆM

    SvarSlett
  3. Hihi, så herlig!
    Ja, de er herlig i den alderen - 2-åringen her i huset har ofte utsagn som gjør alt annet ubetydelig :)

    SvarSlett
  4. Eg lige både deg og treåringen din , som seie at eg lukte blomster <3
    Åsså lige eg alltid å lesa bloggen din.
    Klem fra tante

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg pris på.